22 دسامبر 2021 - بر اساس مطالعه کوچکی که در مجلهSociety's Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism  منتشر شده است، افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز داشته باشند که در هنگام انجام فعالیت های ورزشی در ارتفاع بالا مانند پیاده روی در کوه یا اسکی، قند خون خود را با دقت بیشتری کنترل کنند.

پزشکان اغلب ورزش را برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند، زیرا فواید زیادی برای این افراد دارد و می تواند سلامت قلب، حساسیت به انسولین و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد. با این حال، ورزش همچنین می تواند باعث هیپوگلایسمی (کاهش خطرناک قند خون) در افراد مبتلا به دیابت در حین و بعد از تمرینات ورزشی شود. اگر قند خون یک فرد شدیداً پایین بیاید، اقدامات درمانی باید سریعا انجام شود زیرا ممکن است منجر به تشنج و بیهوشی یا حتی مرگ فرد گردد.

کوری دوگان، از دانشگاه استرالیای غربی در کرالی، استرالیا، گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد که انجام ورزش در مدت کوتاهی در ارتفاع بالا ممکن است خطر هیپوگلایسمی ناشی از ورزش را افزایش دهد.ما از تدوین کنندگان دستورالعمل‌های مراقبتی در آینده می‌خواهیم که این یافته‌ها را برای افزایش ایمنی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در هنگام سفر از مناطق کم ارتفاع به ارتفاعات مانند کوه‌ها بدون هیچ گونه سازگاری قبلی، در نظر بگیرند.

محققان هفت فرد مبتلا به دیابت نوع 1 را مورد مطالعه قرار دادند و سطح قند خون آنها را قبل، در حین و بعد از دو جلسه دوچرخه سواری در فضای بسته که برای شرایط در سطح دریا و در ارتفاع بالا شبیه سازی شده بود، اندازه گیری کردند. پس از یک ساعت ورزش در ارتفاع 4200 متری (تقریباً نیمی از ارتفاع قله اورست) و در دوران ریکاوری، سطح قند خون افراد به میزان قابل توجهی کاهش یافت. این یافته ها نشان می دهد که ورزش در ارتفاع بالا ممکن است خطر هیپوگلایسمی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 افزایش دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-12-high-altitude-blood-sugar-people.html